Ekonomi

Enflasyon beyaz yakalıların ulaşımdan tatile kadar tüm alışkanlıklarını değiştirdi

Türkiye’nin önde gelen holding ve kurumsal şirketlerinde çalışan 201 beyaz yakalı çalışanın katılımıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre; Beyaz yakalı çalışanların enflasyon nedeniyle en çok zorlandığı konular; Yüzde 59,7’lik oranla ulaştırma-yakıt oldu.

Bunu yüzde 55,2 ile gıda, yüzde 44,8 ile giyim-ayakkabı ve aksesuar, yüzde 37,3 ile konut dışı yiyecek-içecek, yüzde 32,8 ile konut-kira ve yüzde 7,5 ile kişisel bakım takip etti. Öte yandan konut dışı yeme-içme bütçesinde kesinti yapan beyaz yakalıların oranı yüzde 29,9 olurken, bunu yüzde 25,4 ile tatil ve seyahat takip etti.

Tatile gidenlerin oranı azaldı

Araştırma beyaz yakalı çalışanların tatil tercihlerinde de değişiklik olduğunu ortaya koyuyor. 2022 yılında yurt içinde tatile gidenlerin oranı yüzde 64,2 iken 2023 yazında bu oran yüzde 50,7’ye düştü. Öte yandan beyaz yakalı çalışanların yüzde 54’ü butik otellerde tatil yapmayı tercih etti. Bunu yüzde 18 ile memleketine gidenler, yüzde 12 ile 5 yıldızlı otele gidenler ve yüzde 11 ile ev kiralayanlar takip etti. Karavan/kamp tatilini tercih edenlerin oranı yüzde 2, devremülk tercih edenlerin oranı ise yüzde 5 oldu.

Ancak toplam 10 beyaz yakalı çalışandan 4’ü tatil yapmayı tercih edemediğini veya tercih etmediğini belirtti. Araştırmaya göre yurt dışında tatil yapan beyaz yakalı çalışanların oranı 2022’de olduğu gibi 10 kişide bir ile sınırlı kaldı. Azınlıkta olsalar da yurt dışında tatil yapanların ilk tercihi Balkanlar oluyor, ardından da bunu takip ediyor. Sırasıyla Kıbrıs, Almanya ve İtalya.

Enflasyon ve göç sorunlarına dikkat çekildi

Araştırmada öne çıkan bir diğer konu ise ulaşım maliyetleri ve ulaşım araçları oldu. Buna karşılık, beyaz yakalı çalışanların yüzde 32,8’i ulaşım masraflarını karşılamak için özel araçlarını daha az kullanacağını belirtirken, bunu yüzde 28,4 ile toplu ulaşım kullanmayı planlayanlar takip etti. 100 kişiden 6’sı elektrikli araç alacağını söyledi. Beyaz yakalıların satın almayı düşündüğü markalar Eylül ayı sonunda prestijleriyle TOGG ve Tesla oldu. Her dört beyaz yakalıdan biri ulaşım maliyetleriyle mücadele için herhangi bir önlem almayacağını vurguladı. Beyaz yakalı çalışanlara Türkiye’nin gündeminde olması beklenen en önemli iki konu sorulduğunda yüzde 85,1’i enflasyon ve hayat pahalılığı yanıtını verirken, yüzde 44,8’i göçmen sorununa dikkat çekti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu